Dodatni parafiskalni namet od 27 miliona KM u Prijedlogu zakona o prevozu opasnih materija

Vlada FBiH povukla je iz parlamentarne procedure Prijedlog zakona o prevozu opasnih materija Federacije Bosne i Hercegovine radi dodatnog usaglašavanja. Glavna tačka sporenja je uvođenje ekološke takse koja će se plaćati za prevoz opasnih materija.

U junu ove godine, Vlada FBiH je na 5. redovnoj sjednici usvojila Prijedlog zakona o prevozu opasnih materija Federacije Bosne i Hercegovine, koji je izradilo Ministarstvo unutrašnjih poslova FBiH. Prijedlog zakona upućen je u parlamentarnu proceduru, gdje je stavljen na dnevni red 6. redovne sjednice Predstavničkog doma Parlamenta FBiH, zakazane za 26.10.2023. godine.

Prijedlogom zakona predviđeno je da se nafta i naftni derivati do rafinerije i naftnih skladišta prevoze željezničkim, a od skladišta do krajnjeg kupca cestovnim saobraćajem, osim ako je međunarodnim ugovorima drugačije određeno (član 6). Zakon također propisuje da će Vlada Federacije donijeti poseban podzakonski propis kojim će se utvrditi način uplate, visina i raspodjela sigurnosnih ekoloških taksi koje će plaćati prevoznici za svaku od faza prevoza opasnih materija (član 95). Ovaj propis donio bi se na prijedlog Komisije za nadzor nad prevozom opasnih materija na teritoriji Federacije.

Prije nego što je održana 6. sjednica PD PFBiH, Ministarstvo unutrašnjih poslova predložio je amandmane na tekst svog prijedloga zakona o prevozu opasnih materija. Vlada FBiH je predlagač zakona. Ministar unutrašnjih poslova FBiH Ramo Isak uložio je amandmane na ovaj prijedlog, i to u pogledu odredbi koje se tiču ekoloških taksi. 

Predloženim izmjenama nalaže se da će podzakonski propis detaljnije urediti i faze transporta nafte i naftnih derivata jer prvobitnim tekstom prijedloga to nije bilo predviđeno. U obrazloženju amandmana navodi se da bi se sredstva prikupljena od plaćanja sigurnosnih ekoloških taksi koristila isključivo za održavanje i izgradnju željezničke infrastrukture, odnosno željezničkih mostova, tunela, šina i slično, a prikupljala bi se na posebnom računu. 

“Sigurnosna ekološka taksa bila bi u visini od 0,03 KM po litru i odnosila bi se samo na naftu i derivate koji se ne prevoze željeznicom. Nafta i naftni derivati koji se prevoze željeznicom bili bi izuzeti od takse i trenutno se u FBiH na godišnjem nivou prevozi manje od 10 posto nafte i naftnih derivata”, navodi se u obrazloženju amandmana Vlade FBiH.

Vlada FBiH prihvatila je ove amandmane na 14. redovnoj sjednici, održanoj 21.9.2023. godine.

Amandmane na Prijedlog je 18.10.2023. godine uložio i federalni zastupnik Admir Čavalić. On smatra da je neophodno izmijeniti član 6. i izbrisati član 95, jer u Ukazu o proglašenju Transportne strategije Federacije BiH za period 2016-2030. godine nema spominjanja "sigurnosne ekološke takse" ni pojma "ekološka taksa" ili "taksa", već se spominju samo "akcize". 

"Preko jednog naizgled bezazlenog zakona, koji je zaista potreban u kontekstu EU integracija BiH i usklađivanja našeg zakonodavstva, na mala vrata se kroz dva člana tog zakona koji nisu bili takvi u Nacrtu nastoji uvesti novi parafiskalni namet koji će opteretiti cestovni prijevoz nafte i naftnih derivata za 27 miliona KM i više, koliko se i navodi, a vjerovatno će konačnu cijenu platiti građani i privrednici FBiH, u jeku rasta cijena goriva i nekakvog populizma da se zalažemo za ukidanje akciza i opterećenja", izjavio je Čavalić.

Dva dana nakon što je Čavalić uložio amandmane, 20.10.2023, Vlada FBiH donijela je zaključak da se zakon povuče iz parlamentarne procedure radi dodatnog usaglašavanja. O prijedlogu zakona se nakon toga više nije raspravljalo na sjednicama Vlade FBiH.  

Donošenje ovog zakona jedna je od obaveza koja je proistekla iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropske unije i Bosne i Hercegovine, prema kojem je BiH dužna omogućiti slobodno kretanje putnika i roba na nediskriminirajućoj osnovi. Kako ne postoji zakon o prevozu opasnih materija na nivou BiH, već samo u Republici Srpskoj, Vlada FBiH smatra neophodnim donošenje zakona koji bi regulisao prevoz opasnih materija na teritoriji Federacije.

Podsjetimo da se zakon o prevozu opasnih materija FBiH nalazi u parlamentarnoj proceduri još od 2012. godine. Jedna od planiranih aktivnosti predviđena Planom rada FMUP-a za 2023. godinu upravo je izrada nacrta o prevozu opasnih materija. Kao rok za izvršenje naveden je četvrti kvartal 2023. godine.

Smatrate li da će privrednici biti u nepovoljnijem položaju uvođenjem ekoloških taksi? Koliko je to opravdano?

Na platformi Javna rasprava možete pročitati detaljniju analizu ovog zakona, glasati za ili protiv rješenja koja nudi te postaviti pitanja i dati prijedloge zastupnicima i zastupnicama o ovom i drugim zakonima. 

Fotografija: istockphoto.com