Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obaveznom zdravstvenom osiguranju RS
100%
Za: 1 Protiv: 0

Da li si za ili protiv ovog prijedloga zakona?

ili Postavi pitanje i diskutuj sa parlamentarcima/kama

27.12.2022.
Preuzmite tekst zakona
Detaljnije

Predlagač:
Vlada RS
Vrsta procedure: Redovna
Oblast zakona: Zdravstvo
Status: Usvojen

Član 1. ovoga zakona vrši dopunu člana 15. važećega zakona. Ovim članom definiše se ko je osiguranik u smislu ovoga zakona. Osiguranici prema ovom članu su: lice u radnom odnosu, lice koje obavlja privrednu, preduzetničku ili profesionalnu djelatnost kao osnovno zanimanje, lice koje prima penziju u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju i dr. 

Poslije tačke 16) dodaje se nova tačka 17). Postojeća tačka 17) postaje tačka 18). Nova tačka 17) glasi: „lice koje je korisnik prava na novčano primanje u skladu sa propisom kojim se uređuju prava nezaposlenog roditelja četvoro i više djece u Republici, za vrijeme korišćenja novčanog primanja za koje je plaćen doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje,“. Ovom dopunom se omogućava da nezaposleni roditelji četvoro i više djece budu osiguranici u obaveznom zdravstvenom osiguranju za vrijeme korišćenja prava na novčano primanje po datom osnovu. 

Članovi 2., 3., i 4. vrše izmjene kojima se uređuju članovi 17., 19., i 20. a koje se odnose na usklađivanje izvršenih dopuna te izmjene rednih brojeva tačaka u članu 15. a na koje se pozivaju odrebe iz članova 17., 19. i 20.

Član 5. vrši izmjene i dopune člana 22. kojime se uređuje postupak podnošenja prijave na obavezno zdravstveno osiguranje.

Vrši se korekcija u stavu 2. u smislu pozivanja na ispravnu tačku iz člana 15. zbog gore navedenih dopuna ovoga člana.

Dalje, poslije stava 4. dodaju se novi stavovi 5., 6. i 7. 

Novi stav 5. se definiše da Rješenje kojim se odbija utvrđivanje svojstva osiguranog lica na osnovu podnesene prijave na zdravstveno osiguranje donosi rukovodilac mjesno nadležne filijale. Također, rukovodilac mjesno nadležne filijale donosi Rješenje i ukoliko se svojstvo osiguranog lica utvrđuje prema nekom drugom zakonskom osnovu.

Novi stav 6. definiše da osiguranik ima pravo na žalbu na Rješenje iz prethodnog člana u roku od 15 dana od dostavljanja rješenja. O ovoj žalbi odluku donosi direktor Fonda zdravstvenog osiguranja RS.

Stav 7. utvrđuje da se o pravim iz obaveznog zdravstvenog osiguranja odlučuje se u skladu sa st. 5. i 6. ovog člana, ukoliko ovim zakonom nije drugačije uređeno.

Član 6. vrši korekcije u članu 44. u stavu 3) u smislu korekcije tačnog broja člana na koje se poziva odredba iz ovoga stava. Mijenjaju se riječi „stava 11)“ u „stava 12)“. 

Član 7. vrši izmjene i dopune u članu 45. 

U stavu 3. mijenja se krajnji datum do kojega Upravni odbor Fonda zdravstvenog osiguranja RS-a, uz saglasnost ministra, propisuje osnove za zaključivanje ugovora sa davaocima zdravstvenih usluga. Dosadšnji krajnji datum je bio do 30. septembra, a ovim izmjenama krajnji rok se pomjera do 30. novembra tekuće godine.

Poslije stava 3. dodaju se novi st. 4, 5. i 6. 

Stav 4. definiše da se uslovi iz stava 3. uređuju Pravilnikom kojime se propisuje sadržaj sluga zdravstvene zaštite za koje Fond davaocima zdravstvenih usluga u Republici daje ponudu za zaključivanje ugovora, uslovi koje treba da ispunjavaju davaoci zdravstvenih usluga, kriterijumi za utvrđivanje ugovorenih sredstava itd.

Stav 5. propisuje da Ministar zdravlja RS-a,  na prijedlog Upravnog odbora Fonda, donosi pravilnik o osnovama standarda i normativa zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja.

Stav 6. uređuje sadržaj pravilnika iz stava 4.. Odnosno propisuju se standardi i normativi koji čine zdravstveni standard u entitetu 

Član 8. dopunjava se postojeći član 50. koji definiše koja su lica oslobođena plaćanja participacije prilikom korišćenja zdravstvene zaštite prema ličnom svojstvu ili statusu.

Novim stavom 6) definiše se da je lice, koje je korisnik prava u skladu sa propisom kojim se uređuju prava iz oblasti socijalne zaštite, oslobođeno plaćanja participacije. Doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje za ova lica se obezbjeđuje iz budžeta entiteta. 

Član 9. vrši dopunu člana 51. te se dodaju šifre zdravstvenih usluga koje su oslobođene plaćanja participacije (kvadriplegiju - MKB šifra: G 82 i primaoci organa MKB šifre: Z 52 i Z 94).

Član 10. vrši izmjene u članu 53. kojime je se uređuju slučajevi u kojima je moguća refundacija troškova zdravstvene zaštite koju je lice platilo vlastitim sredstvima ili koju je vlastitim sredstvima platio član porodice osiguranog lica. Ovim članom mijenja se stav 1) te se refundacija troškova može tražiti u slučajevima kada je zdravstvena ustanova koja je sa Fondom zaključila ugovor naplati zdravstvenu uslugu koja se finansira iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja.

Član 11. u članu 75. poslije stava 3. dodaje nove stavove 4, 5, 6, 7, 8. i 9. Članom 75. se vrši teritorijalna organizacija prvostepenih komisija. 

Stav 4. definiše da prvostepene komisije i drugostepena komisija imaju tri člana, a svaki član ima zamjenika.

Stav 5. definiše da prvostepenu komisiju čine članovi sa visokom stručnom spremom, od kojih je najmanje jedan član i njegov zamjenik doktor medicine specijalista.

Stav 6. definiše da drugostepenu komisiju čine članovi doktori medicine od kojih je najmanje jedan član i njegov zamjenik doktor medicine specijalista.

Stav 7. ovlašćuje Direktora Fonda da rješenjem imenuje i razrješava članove prvostepene komisije koje organizuje Fond, kao i drugostepenu komisiju.

Stav 8. propisuje da za komisije koje organizira zdravstvena ustanova u skladu sa stavom 1. ovoga člana rješenjem imenuje i razrješava direktor te zdravstvene ustanove.

Stav 9. definiše da članovi komisija iz stava 7. ovog člana koji su zaposleni u Fondu nemaju pravo na naknadu, a ukoliko nisu zaposleni u Fondu, imaju pravo na naknadu, koja ne može biti veća od 100 KM po zasjedanju.

Član 12. vrši izmjenu i dopunu u članu 76. Ovim članom se uređuje postupak utvrđivanja privremene spriječenosti za rad. U stavu 1. se brišu riječi „duže od 30 dana“, čime se propisuje da se postojanje osnova i dužina privremene spriječenosti za rad utvrđuje se na osnovu pregleda osiguranika izvršenog od strane doktora medicine odgovarajuće grane specijalnosti, bez obzira na vremensko trajanje spriječenosti za rad.

Stavom 6. i 7. se mijenja i detaljnije se uređuje sadržaj pravilnika na osnovu kojega se vrši utvrđivanje privremene srpiječenosti za rad. 

Član 13. vrši izmjene u članu 83. kojime se definiše osnov za obračun isplate naknade za vrijeme privremene spriječenosti za rad. 

Stav 1) definiše da je osnov za obračun naknade prosječna bruto plata osiguranika koju bi ostvario da je bio na radu u zadnjih šest mjeseci koji prethode mjesecu za koji se vrši obračun. Dosadašnjim zakonskim odredbama osnov je bila neto plata.

Stav 2) uređuje situaciju u slučaju da osiguranik nije u prethodnom periodu proveo minimalno šest mjeseci u radnom odnosu kod poslodavca koji vrši obračun.

Stav 3) propisuje da je osnov za obračun naknade plate za vrijeme privremene spriječenosti za rad za radnika koji radi polovinu punog radnog vremena bruto plata koju bi radnik ostvario da je bio na radu.

Stav 4) definiše da obračun i isplatu naknade vrši poslodavac, u procentima od osnovice određenim ovim zakonom. 

Stavovi 5) i 6) propisuju da se procenti iz stava 4) mogu biti i veći ako se to kolektivnim ugovorom tako definiše. Dalje, u slučaju da je privremena spriječenost za rad nastala zbog povrede na radu naknadu plate obezbjeđuje poslodavac od prvog dana privremene spriječenosti za rad do prestanka uzroka privremene spriječenosti za rad.

Član 14. vrši izmjene u članu 84. stav 7. Ovim izmjenama  se preciznije definiše ovlaštenje kontrolora Fonda u postupku utvrđivanja činjenica i okolnosti zbog kojih osiguraniku ne pripada pravo na naknadu plate.

Član 15. u potpunosti mijenja član 85, te se detaljnije uređuje pravo poslodavca na povrat isplaćene naknade. Poslodavac ima pravo Fondu da podnese zahtjev za povrat naknade neto plate isplaćene radniku u skladu sa ovim zakonom ako privremena spriječenost za rad radnika traje neprekidno duže od 30 dana. Poslodavac da bi imao pravo na povrat mora uredno izmirivati sve dospjele obaveze po osnovu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje. Fond poslodavcu u toku jedne kalendarske godine refundira isplaćene naknade neto plate za najviše 11 mjeseci neprekidne privremene spriječenosti za rad radnika.

Član 16. vrši izmjenu u članu 86. stav 1. koja je u skladu sa prethodnom izmjenom člana 85. Vrši se brisanje riječi kojima se poziva na član 85. stav 4.  

Član 17. dodaje novi član 114a. Ovim novim članom se uređuje osnov i rokovi za podnošenje zahtjeva poslodavaca za ostvarivanje prava na povrat isplaćene naknade neto plate prema ranijem Zakonu. Odnosno za povrat naknade neto plate isplaćene radniku koji je bio privremeno spriječen za rad neprekidno duže od 30 dana u periodu do 28. septembra 2022. godine. 

Član 18. dodaje novi član 115a. Ovim članom nalaže se Ministru zdravlja da u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona donese Pravilnik o osnovima standarda i normativa zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja.

Član 19. definiše da ovaj zakon stupa na snagu 01. januara 2023. godine.

Fotografija: n24.ba

Najvažnije teme vezane uz ovaj zakon
  • Proširuje se lista lica koja imaju pravo na obaveznu zdravstvenu zaštitu

    Ovim zakonom predviđa se da nezaposleni roditelji četvoro i više djece budu osiguranici u obaveznom zdravstvenom osiguranju za vrijeme korišćenja prava na novčano primanje po datom osnovu. Fotografija: zzzu-livno.ba

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Lica koja su korisnici prava iz oblasti socijalne zaštite su oslobođena participacije

    Ovim zakonom se predviđa da su lica koja imaju pravo na socijalnu zaštitu oslobođena plaćanja participacije za zdravstveno osiguranje. Doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje za ova lica se obezbjeđuje iz budžeta entiteta. Fotografija: ufubih.org

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Naknada za članove komisija

    Ovaj zakon definiše da članovi komisija za utvrđivanje privremene spriječenosti za rad a koji su zaposleni u Fondu zdravstvenog osiguranja RS-a nemaju pravo na naknadu, a ukoliko nisu zaposleni u Fondu, imaju pravo na naknadu, koja ne može biti veća od 100 KM po zasjedanju. Fotografija: avaz.ba

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Bruto plata kao osnov za obračun naknade za privremenu spriječenost za rad

    Zakon predviđa da je osnov za obračun naknade za privremenu spriječenost za rad prosječna bruto plata osiguranika koju bi ostvario da je bio na radu u zadnjih šest mjeseci koji prethode mjesecu za koji se vrši obračun. Dosadašnjim zakonskim odredbama osnov je bila neto plata. Fotografija: radiosarajevo.ba

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


Pitaj parlamentarce
Odgovori parlamentaraca
Statistika
Ukupno pitanja na zakonu: 0

Sa 1 odgovora najaktivniji parlamentarac u ovom parlamentu:
Zagorka Grahovac

Nema zakona sa pitanjima u istoj oblasti.