Nacrt zakona o slobodnim zonama Republike Srpske
50%
50%
Za: 1 Protiv: 1

Da li si za ili protiv ovog prijedloga zakona?

ili Postavi pitanje i diskutuj sa parlamentarcima/kama

23.09.2020.
Preuzmite tekst zakona
Detaljnije

Predlagač:
Vlada Republike Srpske
Vrsta procedure: Redovna
Oblast zakona: Ekonomija
Status: Nacrt usvojen, upućen na javnu raspravu
Zakon bitan za EU integracije

Član 1. i 2. definišu predmet i cilj ovoga Zakona. Cilje je definisan kao unaprjeđenje poslovnog okruženja. Pod Slobodnom zonom podrazumjeva se dio teritorija koji je posebno ograđen i označen i u kojem se obavljaju djelatnosti uz posebne uslove u skladu sa ovim zakonom i drugim zakonima (Član 3.). prema Članu 4. osnivači slobodone zone mogu biti fizička i pravna lica, domaća ili strana. Članom 5. definiše se fizičke uslove koje su neophodni da bi se mogla proglasiti slobodna zona. Članom 6. navodi se neophodnost obezbjeđenja odgovarajućih organizacionih, prostornih, ekoloških, tehničkih i drugih uslova za obavljanje poslova u slobodnoj zoni i donijeti akt o njenom osnivanju. Zakon u članu 7. definiše korisnike slobodnih zona kao fizička i pravna koji obavljaju djelatnost u slobodnoj zoni. U slobodnoj zoni mogu se obavljati industrijske, trgovinske i uslužne djelatnosti (Član 8.).

Član 9. sadrži uslove koji se moraju ispuniti da bi došlo do osnivanja slobodne zone. Pod tim uslovima podrazumjevaju se: izrada elaborata o ekonomskoj opravdanosti, zaključenje akta o osnivanju slobodne zone, pribavljanje saglasnosti Vlade Republike Srpske, pribavljanje odluke Savjeta ministara BiH i rješenja Ministarstva spoljne trgovine. Pored ovoga, osnivač je dužan da osnuje i registruje privredno društvo za upravljanje slobodnom zonom.

Članom 10. Elaborat se definiše kao dokument koji sadrži procjenu obima ukupnih ulaganja, procjenu očekivanih efekata, procjenu obima proizvodnje roba i pružanja usluga, vrijednosti robe koja će se izvoziti iz slobodne zone u periodu od 12 mjeseci i ostalo.

Članom 11. i 12. se definiše sadržaj akta o osnivnaju i forma saglasnoti Vlade. Osnivač slobodne zone putem Ministarstva privrede i preduzetništva podnosi zahtjev Vladi za pribavljanje saglasnosti (Član 13.).

Član 14., definiše uslove da se slobodna zona smatra ekonomski isplativom. Pod ekonomski isplativom slobodnom zonom podrazumjeva se da se na osnovu priloženog elaborata može ocijeniti da će se postići pozitivni efekti u vezi sa privlačenjem domaćeg i stranog kapitala, proizvodnjom robe i pružanjem usluga, zapošljavanjem i transferom savremenih tehnologija, kao i da će vrijednost robe koja se izvozi iz slobodne zone prelaziti najmanje 50% od ukupne vrijednosti proizvedene robe koja napušta slobodnu zonu u periodu od 12 mjeseci.

Članom 15. i 16. definišu se postupci Ministarstva i Vlade po zaprimljenom zahtjevu. Nakon dobijanja saglasnosti Vlade, osnivač slobodne zone je obavezan da se obrati Savjetu ministara BiH, odnosno Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa radi pribavljanja odluke o određivanju dijelova carinskog područja BiH kao slobodne zone (Član 17.).

Članom 18. ostavlja se rok od 30 dana osnivaču slobodne zone da donese pravilnik kojim se uređuju organizaciono-tehnički uslovi za obavljanje djelatnosti u slobodnoj zoni.

Članom 19. Osnivač je obavezan da osnuje i registruje privredno društvo za upravljanje slobodnom zonom u roku od 30 dana od dana donošenja odluke. Takvo privredno društvo za upravljanje slobodnom zonom zaključuje ugovore sa korisnicima slobodne zone o međusobnim pravima i obavezama.

Članom 20. obavezuje se da slobodna zona počinje sa radom najkasnije u roku do 24 mjeseca od dana donošenja rješenja Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa.

Član 21. definiše da ulaganje kapitala na području zone, transfer dobiti i retransfer uloga su slobodni. Izuzetno, transfer po osnovu isplate dobiti nije dozvoljen sa deviznog računa i računa u konvertibilnim markama onog nerezidenta koji nije izmirio dospjele poreske obaveze prema budžetu Republike Srpske. Osnivanje i poslovanje banaka i obavljanje djelatnosti osiguranja u slobodnoj zoni vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje bankarsko poslovanje i poslovi osiguranja (Član 22.)

Plaćanje u slobodnoj zoni u stranoj valuti reguliše se postojećim zakonskim propisima o deviznom poslovanju (Član 23.). knjigovodstvo za praćenje poslovanje korisnika slobodne zone se vrši u skladu sa postojećim propisima (Član 24.), što važi i za zasnivanje i prekid radnog odnosa u slobodnoj zoni (Član 25.).

Bitne odredbe ovog Zakon sadržane su u Članu 26. Ovim članom se uvoz roba i usluga u slobodnu zonu i izvoz roba i usluga iz slobodne zone oslobađa kvanitativnih ograničenja i na njih se primjenjuju odredbe carinskih propisa. Dalje, Roba koja se iz slobodne zone stavlja u promet na tržište Republike Srpske, odnosno BiH, podliježe obavezi plaćanja poreza na dodatu vrijednost, carine i drugih uvoznih dažbina. Dok je promet dobara i usluga unutar slobodne zone između korisnika slobodne zone slobodan.

Članom 27. definišu se poreske obaveze korisnika slobodne zone. Dalje, određuje se da korisnici slobodne zone ima pravo na poreske olakšice u skladu sa propisima koji uređuju porez na dobit, porez na dohodak i porez na nepokretnosti. Poreske olakšice, utvrđene propisima koji uređuju porez na dodatu vrijednost, primjenjuju se na uvoz dobara i usluga, promet dobara i usluga unutar slobodne zone, kao i na isporuku dobara i usluga izvan teritorije BiH.

Član 28. određuje rokove kojima se obavezuju korisnici, društva za upravljanje slobodnom zonom, te ministarstvo unutar kojih moraju podnijeti izvještaje o svom poslovanju, odnosno poslovanju slobodne zone.

U slučaju prestanka rada slobodne zone, osnivač je dužan da obavijesti Ministarstvo o prestanku rada slobodne zone u roku od 15 dana od dana donošenja rješenja Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa o prestanku rada slobodne zone. (Član 29.)

Član 30. određuje da upravni nadzor nad radom slobodne zone vrši Ministarstvo privrede i preduzetništva, dok se Članom 31. određuju visine novčane kazne za osnivače slobodne zone.

Najvažnije teme vezane uz ovaj zakon
  • Slobodna zona

    Pod Slobodnom zonom podrazumjeva se dio teritorija koji je posebno ograđen i označen i u kojem se obavljaju poslovne djelatnosti uz posebne uslove. Ulaganje kapitala na području slobodne zone, transfer dobiti i retransfer uloga su slobodni. Uvoz roba i usluga u slobodnu zonu i izvoz roba i usluga iz slobodne zone oslobađa kvanitativnih ograničenja i na njih se primjenjuju odredbe carinskih propisa.

    100%
    Za: 0 Protiv: 1 Detaljnije

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Korisnici slobodnih zona

    Pod Slobodnom zonom podrazumjeva se dio teritorija koji je posebno ograđen i označen i u kojem se obavljaju poslovne djelatnosti uz posebne uslove. Ulaganje kapitala na području slobodne zone, transfer dobiti i retransfer uloga su slobodni. Uvoz roba i usluga u slobodnu zonu i izvoz roba i usluga iz slobodne zone oslobađa kvanitativnih ograničenja i na njih se primjenjuju odredbe carinskih propisa.

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


Pitaj parlamentarce
Jelena Trivić (2018)
PDP
Jelena Trivić je istakla da vjeruje da Republika Srpska "može da doživi prosperitet jer ima potencijal, ali da se prvenstveno moraju osloboditi zarobljena javna dobra"..
Ognjen Žmirić (2018)
SNSD
Poslanik Ognjen Žmirić tokom poslaničke rasprave o ovom nacrtu zakona naveo je da Gradiška ima jako povoljan prostor za slobodnu zonu koja bi bila stacionirana na zemljištu kod novog mosta koji se gradi preko Save.
Srđan Mazalica (2018)
SNSD
Poslanik Srđan Mazalica rekao je da ovaj zakon "ide u smjeru podsticanja uspostavljanja što više slobodnih zona u blizini auto-puteva, gdje će svoje mjesto naći domaći i strani investitori".
Odgovori parlamentaraca
Statistika
Ukupno pitanja na zakonu: 0

Sa 1 odgovora najaktivniji parlamentarac u ovom parlamentu:
Zagorka Grahovac

Sa 3 pitanja najaktivniji zakon u istoj kategoriji:
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljstvu RS