GLAVA I - OSNOVNE ODREDBE
Članom 1. ovog prijedloga definiše se predmet ovog zakona.
Članom 2. definisan je cilj zakona, odnosno da ovaj zakon obuhvata podsticanje razvoja audio-vizuelnih djelatnosti i promociju audio-viuzelnog stvaralaštva u Republici Srpskoj, kao i uspostavljanje sistema podrške razvoju audio-vizuelnih djelatnosti i očuvanje vrijednosti domaćeg audio-vizuelnog djela, zaštitu prava i interesa korisnika te stvaranje uslova za domaću i međunarodnu koprodukciju.
Član 3. propisuje da su audio-vizuelne djelatnosti od opšteg interesa za Republiku Srpsku i da obuhvataju razvoj, promociju, proizvodnju, distribuciju i prikazivanje audio-vizuelnih djela.
Stav (1) člana 4. kroz 13 tačaka propisuje u kojim se slučajevima ostvaruje opšti interes u audio-vizuelnim djelatnostima. Stav (2) navedenog člana navodi da Republika Srpska i jedinice lokalne samouprave treba da podstiču i pomažu ostvarivanje opšteg interesa u audio-vizuelnoj djelatnosti, njen razvoj i obezbjeđuju uslove za zaštitu i trajno čuvanje audio-vizuelnog djela i audio-vizuelne građe.
Članom 5. definisana je Strategija razvoja audio-vizuelnih djelatnosti i njima komplementarnih djelatnosti u Republici Srpskoj, a koju donosi Vlada Republike Srpske na prijedlog Ministarstva prosvjete i kulture i Audio-vizuelnog centra Republike Srpske.
Članom 6, koji sadrži osam tačaka, propisano je šta se utvrđuje Strategijom razvoja audio-vizuelnih djelatnosti i njima komplementarnih djelatnosti u Republici Srpskoj.
Članom 7. propisano je da na osnovu Strategije i na osnovu usvojenog budžeta Upravni odbor donosi Plan razvoja audio-vizuelnih djelatnosti i njima komplementarnih djelatnosti u Republici Srpskoj.
Članom 8. definisani su primjena ovog zakona i njegov odnos s drugim zakonima kada je riječ o pitanjima koja nisu uređena ovim zakonom. U tom slučaju, primjenjuju se propisi kojima se uređuju: opšti upravni postupak, obligacioni odnosi, kultura i sistem javnih službi. Također, odredbe ovog zakona primjenjuju se na televizijska audio-vizuelna djela, a neće se odnositi na proizvodnju, iznajmljivanje i prikazivanje audio-vizuelnog djela koje proizvode pravna lica, preduzetnici i fizička lica za vlastite potrebe, nastavu i naučnoistraživačku djelatnost, informativnu i propagandnu djelatnost koju snimaju privredna društva, vjerske zajednice i dr. pravna lica za svoje potrebe i za turističke promotivno-kulturne svrhe.
Članom 9. definisani su pojmovi koji se koriste u ovom zakonu.
Članom 10. propisano je da gramatički izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu za označavanje muškog ili ženskog roda podrazumijevaju oba pola.
GLAVA II – AUDIO-VIZUELNO DJELO
Članom 11. definisano je da je audio-vizuleno djelo televizijska serija, multimedijski i transmedijski projekat, videoigra i svako drugo audio-vizuelno djelo koje je umjetnički i autorski izraz, bez obzira na tehnologiju na kojoj je nastalo, podlogu na kojoj je fiksirano i način na koji se prikazuje.
Član 12. u stavu (1) definiše šta je domaće audio-vizuelno djelo te u šest tačaka ovog stava propisuje i kriterije prema kojima se jedno djelo određuje kao domaće. Stav (2) navedenog člana navodi da domaće audio-vizuelno djelo jeste i audio-vizuelno djelo koje je proizvela domaća produkcijska kuća samostalno ili u saradnji s jednom ili više domaćih ili inostranih produkcijskih kuća u skladu s ratifikovanim međunarodnim sporazumima.
Članom 13. definisano je koprodukciono audio-vizuelno djelo te da ono može biti većinsko i manjinsko bilateralno i multilateralno.
Članom 14. definisana su dva uslova koje većinsko koprodukciono audio-vizuelno djelo mora da ispunjava, i to: u slučaju bilateralnog koprodukcionog audio-vizuelnog djela učešće većinske produkcijske kuće ne može da bude više od 90% ukupnih troškova proizvodnje audio-vizuelnog djela, kao i da u slučaju multilateralnog koprodukcionog audio-vizuelnog djela većinska produkcijska kuća učestvuje u rasponu od 30% do 80% ukupnih troškova proizvodnje audio-vizuelnog djela u zavisnosti od broja produkcijskih kuća koje učestvuju u projektu i ukupne vrijednosti projekta.
Članom 15. definisana su dva uslova pod kojim se jedno koprodukciono audio-vizuelno djelo smatra manjinskim, i to: u slučaju bilateralnog koprodukcionog audio-vizuelnog djela, učešće manjinske produkcijske kuće ne može biti manje od 10% ukupnih troškova proizvodnje audio-vizuelnog djela, kao i u slučaju multilateralnog koprodukcionog audio-vizuelnog djela učešće manjinske produkcijske kuće ne može biti manje od 5% ukupnih troškova proizvodnje audio-vizuelnog djela u zavisnosti od broja produkcijskih kuća koje učestvuju u projektu i ukupne vrijednosti projekta.
Nacrtom zakona o audio-vizuelnim djelatnostima Republike Srpske podržane su sugestije na član 15. ovog zakona, gdje je predloženo da u slučaju bilateralne koprodukcije manjinskog koprodukcionog djela, najniži prag spušta se sa 20% na 10%, a u slučaju multiralne koprodukcije, sa 10% na 5% ukupnih troškova proizvodnje audio-vizuelnog djela.
Članom 16. definisan je pojam inostranog audio-vizuelnog djela, a riječ je o djelu koje ne ispunjava uslove za status domaćeg audio-vizuelnog djela iz člana 12. ovog zakona, odnosno ne ispunjava uslove za status koprodukcionog audio-vizuelnog djela iz člana 13. ovog zakona, a koje je za račun inostranih pravnih ili fizičkih lica (inostrane produkcijske kuće, odnosno domaćeg koproducenta) dijelom ili u cjelini proizvedeno u Republici Srpskoj, sredstvima inostranih pravnih ili fizičkih lica.
Član 17. kroz osam tačaka propisuje postupak i način odobravanja sredstava inostranim i producentskim kućama da na teritoriji Republike Srpske snimaju audio-vizuelno djelo.
GLAVA III – AUDIO-VIZUELNE DJELATNOSTI
Članom 18. definisan je pojam “audio-vizuelna djelatnost”, ko sve može obavljati tu djelatnost i obavezu direktora Centra da donese Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra subjekata koji se bave proizvodnjom, prometom i prikazivanjem audio-vizuelnog djela u Republici Srpskoj. Nacrtom zakona o audio-vizuelnim djelatnostima u ovom se članu nastojalo proširiti polje djelovanja kako se zakon ne bi odnosio samo na kinematografiju, već i na cjelokupnu audio-vizuelnu djelatnost, te je predloženo da se i preduzetnicima dozvole proizvodnja, distribucija i prikazivanje audio-vizuelnih djela. Prijedlog je usvojen.
Članom 19. propisano je da proizvodnja audio-vizuelnog djela obuhvata razvoj projekta, pretprodukciju, produkciju i postprodukciju.
Nacrtom zakona o audio-vizuelnim djelatnostima Republike Srpske, pored trenutno propisanih odredbi ovog prijedloga kada je riječ o proizvodnji audio-vizuelnog djela, tadašnje odredbe sadržavale su i scenarij kao dio ove proizvodnje. Zaključak je bio da scenarij ne pripada domenu proizvodnje filma te je prihvaćen prijedlog da se riječ “scenarij” ukloni iz ovog člana.
Članom 20. propisano je da audio-vizuelno djelo proizvodi produkcijska kuća registrovana kao pravno lice ili preduzetnik za obavljanje te djelatnosti.
Članom 21. propisano je da domaća produkcijska kuća može proizvoditi audio-vizuelno djelo samostalno ili u saradnji sa jednim ili više domaćih i inostranih produkcijskih kuća te da može u saradnji s autorom ili koautorom angažovati dio inostranog umjetničkog i tehničkog kadra.
Članom 22. propisano je da audio-vizuelno djelo na teritoriji Republike Srpske može da snima i inostrana produkcijska kuća u saradnji s domaćom produkcijskom kućom.
Nacrtom zakona o audio-vizuelnim djelatnostima Republike Srpske bilo je predviđeno da inostrana producentska kuća na teritoriji Republike snima samostalno te da Audio-vizuelni centar Republike Srpske daje odobrenje za snimanje. Predloženo je da se u tekstu Prijedloga zakona ovaj član koriguje i da se propiše da se snimanje vrši isključivo u saradnji s domaćom produkcijskom kućom. Sugerisano je da se izbriše da Centar daje odobrenje za snimanje na teritoriji Republike Srpske, budući da je ustaljena praksa da dozvole za snimanje daju jedinice lokalne samouprave.
Članom 23. propisano je da Centar vodi evidenciju produkcijskih kuća koje snimaju na teritoriji Republike Srpske te da direktor Centra donosi Pravilnik o izgledu obrasca i načinu vođenja evidencije o produkcijskim kućama koje snimaju na teritoriji Republike Srpske i da se Pravilnik objavljuje u Službenom glasniku Republike Srpske.
Članom 24. propisano je da domaća ili inostrana produkcija mora da pribavi posebno odobrenje nekog organa prije snimanja u slučaju da je riječ o snimanju audio-vizuelnog djela na lokaciji za koju je potrebno to odobrenje.
Članom 25. propisano je da promet audio-vizuelnog djela obavlja distributer registrovan kao pravno lice i preduzetnik za obavljanje poslova distribucije, umnožavanja, prodaje ili iznajmljivanja audio-vizuelnih djela, pod uslovom da ima ovlaštenje lica koje, prema propisima kojim se regulišu autorska i srodna prava, ima pravo da dozvoli promet autorskog djela. Međusobna prava i obaveze nosioca prava za izdavanje ovlaštenja s jedne strane i distributera s druge strane definišu se ugovorom.
Članom 26. propisano je da prodaju i iznajmljivanje audio-vizuelnog djela može vršiti distributer koji ima odgovarajuću opremu za smještaj, čuvanje i prezentaciju audio-vizuelnog djela s određenog nosača i koji ispunjava ostale uslove predviđene ovim zakonom.
Član 27. definiše da prikazivanje audio-vizuelnog djela može da vrši prikazivač registrovan kao pravno lice ili preduzetnik za obavljanje djelatnosti javnog prikazivanja audio-vizuelnog djela, pod uslovom da ima ovlaštenje lica koje, prema propisima kojim se regulišu autorska i srodna prava, ima pravo da dozvoli prikazivanje.
Član 28. definiše da je javno prikazivanje audio-vizuelnog djela ovlašteno prikazivanje audio-vizuelnog djela na javnom mjestu s bilo kojeg postojećeg ili budućeg nosača tona i slike, emitovanje audio-vizuelnog djela žičanim ili bežičnim prenosom elektromagnetnih, električnih ili drugih signala na daljinu (radio i televizijska difuzija, kablovska difuzija, internet, fiksna i mobilna telefonija) i prikazivanje audio-vizuelnog djela koje se istovremeno emituje putem televizijskog signala, te da ovo može vršiti prikazivač koji posjeduje odgovarajuću opremu.
Članom 29. kroz osam tačaka definisane su obaveze distributera i prikazivača u smislu svih obaveza prije prvog stavljanja u promet audio-vizuelnog djela ili njegovog javnog prikazivanja, a to podrazumijeva obaveznu kategorizaciju djela. Također, distributer i prikazivač dužni su pisanim putem obavjestiti Centar o kategoriji dodijeljenoj pojedinačnom audio-vizuelnom djelu sedam dana prije prvog javnog prikazivanja ili stavljanja u promet, a koje se propisuju Pravilnikom o postupku utvrđivanja kriterijuma za određivanje kategorija podobnosti, izgleda i sadržine oznake kategorije audio-vizuelnog djela.
Članom 30. definisana je zabrana distribucije, prodaje i iznajmljivanja audio-vizuelnog djela maloljetnicima čija kategorija nije primjerena njihovom uzrastu. Zabrana se odnosi i na prodaju putem poštanskih usluga ili na drugi sličan način. Pravilnikom iz člana 29. stav (7) ovog zakona detaljnije se uređuje pitanje ove zabrane.
Članom 31. definisana je zabrana stavljanja u promet i javno prikazivanje audio-vizuelnog djela čiji sadržaj može da naškodi moralnom, fizičkom ili mentalnom razvoju maloljetnika te da je prilikom stavljanja u promet ili javnog prikazivanja tog audio-vizuelnog djela potrebno istaknuti oznaku da se audio-vizuelno djelo ne preporučuje licima mlađim od 7, 12, 14, odnosno 18 godina, u zavisnosti od kategorije audio-vizuelnog djela.
Članom 32. definisana je zabrana stavljanja u promet i javnog prikazivanja audio-vizuelnog djela kojim se zagovaraju ili podstiču diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, vjeri, naciji, etničkoj grupi, spolu, zbog njihove seksualne opredijeljenosti ili nekog drugog ličnog svojstva, kao i javno prikazivanje audio-vizuelnog djela a pornografskim sadržajem ili sadržajem kojim se zagovara ili podstiče nasilje i otvoreno vrijeđa ljudsko dostojanstvo.
GLAVA IV – ČUVANJE AUDIO-VIZUELNOG DJELA I AUDIO-VIZUELNOG MATERIJALA
Članom 33. propisano je da Kinoteka Republike Srpske vrši prikupljanje i trajno čuvanje domaćih audio-vizuelnih djela, audio-vizuelnog materijala i građe.
Članom 34. propisano je da Kinoteka čuva i štiti audio-vizuelna djela i audio-vizuelnu građu kao kulturno dobro i da se nad njim primjenjuju propisi o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara i arhivske građe.
Članom 35. definisana je obaveza domaće produkcijske kuće da Kinoteci dostavlja jednu kopiju audio-vizuelnog djela koja se na njega odnosi u roku od šest mjeseci nakon završetka postprodukcije tog djela, dok inostrana produkcijska kuća kopiju može dostaviti u roku od godinu nakon završenog snimanja, odnosno šest mjeseci nakon završene postprodukcije u svrhu čuvanja i bogaćenja fundusa ustanove kulture. Kopije se dostavljaju na kvalitetnom nosaču slike i zvuka, prema standardima i karakteristikama koje utvrđuje Kinoteka.
GLAVA V – AUDIO-VIZUELNI CENTAR REPUBLIKE SRPSKE
Član 36. propisuje da je Vlada Republike Srpske, u ime Republike Srpske, osnivač Javne ustanove Audio-vizuelni centar Republike Srpske.
U stavu (1) člana 37, kroz 16 tačaka navedenog stava, definisane su djelatnosti Audio-vizuelnog centra. Stav (2 )istog člana propisuje da se djelatnost Centra uređuje statutom u skladu s ovim zakonom.
Članom 38. definisano je da su organi rukovođenja i upravljanja Centrom upravni odbor i direktor.
Članom 39. određuju se postupak izbora i imenovanja Upravnog odbora Audio-vizuelnog centra, način upravljanja Centrom i imenovanja članova Upravnog odbora.
Član 40. kroz osam tačaka detaljno definiše poslove i zadatke Upravnog odbora Audio-vizuelnog centra.
Članom 41. propisano je kada i pod kojim uslovima prestaje mandat članovima Upravnog odbora Audio-vizuelnog centra te pod kojim uslovima mogu biti razriješeni prije isteka mandata.
Članom 42. definisan je postupak izbora i imenovanja direktora Audio-vizuelnog centra.
Članom 43. definisani su poslovi i nadležnosti direktora Audio-vizuelnog centra.
Članom 44. propisano je kada i pod kojim uslovima prestaje dužnost direktoru Audio-vizuelnog centra.
GLAVA VI – FINANSIRANJE AUDIO-VIZUELNIH DJELATNOSTI
Nacrtom zakona o audio-vizuelnim djelatnostima Republike Srpske, predloženo je da se u članovima 47. i 50. uvede pojam “finansiranje”, a koji se odnosi na finansiranje projekata razvoja scenarija po konkursu. Predloženo je da se u članu 50. doda novi stav (10), kojim se definiše da se Pravilnikom o postupku za utvrđivanje kriterija za izbor projekata u audio-vizuelnim djelatnostima propisuju učesnici za svaku vrstu projekta posebno, kao i postupak utvrđivanja ispunjenosti kriterijuma za izbor projekata u audio-vizuelnim djelatnostima koji se finansiraju ili sufinansiraju iz budžeta Republike Srpske. Prijedlozi su usvojeni.
Članovi 45. i 46. definišu izvore i način finansiranja audio-vizuelnih djelatnosti.
Članom 47. propisuje se način raspodjele sredstava za razvoj i podršku audio-vizuelnih djelatnosti, u skladu s Planom razvoja audio-vizuelne djelatnosti, te da se raspodjela vrši putem javnog konkursa za finansiranje ili sufinansiranje projekata produkcije domaćih filmova i za druge oblasti audio-vizuelnih djelatnosti, koji raspisuje i sprovodi Centar, kao i koji se projekti sufinansiraju iz ovih sredstava.
Članom 48. propisano je da pravo podnošenja prijave na javni konkurs imaju fizička i pravna lica registrovana za obavljanje djelatnosti proizvodnje audio-vizuelnih djelâ na teritoriji Republike Srpske, čiji su osnivači državljani Republike Srpske i Bosne i Hercegovine, sa prebivalištem u Republici Srpskoj, te da se na konkurs mogu prijavljivati i projekti iz oblasti audio-vizuelnih djelatnosti namijenjeni prvenstveno javnom prikazivanju u bioskopima i drugim oblicima javnog prikazivanja na jezicima koji su u službenoj upotrebi u Republici Srpskoj.
Član 49. kroz deset tačaka definiše kriterije za izbor projekata u audio-vizuelnim djelatnostima koji se finansiraju ili sufinansiraju iz budžeta Republike Srpske.
Član 50. propisuje način i postupak vrednovanja projekata od komisije za vrednovanje projekata, a koje rješenjem imenuje direktor Centra.
GLAVA VII – NADZOR I KAZNENE ODREDBE
Članom 51. propisano je da upravni nadzor nad primjenom ovog zakona vrši Ministarstvo prosvjete i kulture, dok inspekcijski nadzor vrši Republička uprava za inspekcijske poslove, posredstvom nadležnog inspektora.
Članovima od 52. do 59. definisane su novčane kazne za učinjene prekršaje za nepostupanja ili postupanja koja su u suprotnosti s odredbama ovog zakona.
GLAVA VIII - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 59. propisuje da je Vlada Republike Srpske dužna u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona donijeti Uredbu o uslovima i postupku dodjele podsticajnih sredstava investitoru koji u Republici Srpskoj proizvodi audio-vizuelno djelo (član 17. stav (8)).
Članom 60. definisano je koje je pravilnike dužan direktor Centra donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 61. propisuje da se do donošenja podzakonskih propisa iz članova 59. i 60. ovog zakona primjenjuju podzakonski propisi doneseni na osnovu ranije važećeg zakona, ako nisu u suprotnosti s ovim zakonom.
Članom 62. propisano je da stupanjem na snagu ovog zakona prestaje da se primjenjuje Zakon o kinematografiji Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, broj 37/09).
Članom 63. propisano je da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku Republike Srpske.
Fotografija: pexels.com