I – OPŠTE ODREDBE
Član 1. ovoga zakona određuje predmet ovoga zakona.
Član 2. definiše pojmove korištene u ovom zakonu.
II – FINANSIJSKA KONSOLIDACIJA I RESTRUKTURIRANJE
Član 3. propisuje koji se principi koriste prilikom finansijske konsolidacije te da finansijska konsolidacija obuhvata dugovanja zdravstvenih ustanova po osnovu: doprinosa za MIO/PIO (iz plata i na plate), doprinosa za osnovno zdravstveno osiguranje (iz plata i na plate), doprinosa za osiguranje u slučaju nezaposlenosti (iz plata i na plate), poreza i drugih javnih prihoda (isključujući PDV), pruženih komunalnih usluga (struja, voda, gas, grijanje), isporučenih roba neophodnih za rad zdravstvene ustanove dobavljačima roba te neisplaćenih neto plata zaposlenika.
Član 4. propisuje da se za zdravstvene ustanove koje ne ispunjavaju uslove za finansijsku konsolidaciju u skladu sa ovim zakonom može pokrenuti postupak restrukturiranja.
Član 5. propisuje da se postupak finansijske konsolidacije dugovanja i/ili restrukturiranja zdravstvenih ustanova pokreće podnošenjem dokumentovanog zahtjeva odgovorne osobe u javnoj zdravstvenoj ustanovi koja se konsoliduje. Ovakav zahtjev mora odobriti upravni odbor zdravstvene ustanove. Dalje, ovaj se zahtjev podnosi nadležnom ministarstvu u roku od 12 mjeseci od stupanja na snagu ovoga zakona.
Član 6. određuje da nakon izvršene procjene podnesenog dokumentovanog zahtjeva iz člana 5. ovog zakona nadležni ministar zdravstva, uz prethodno usaglašavanje s nadležnim ministrom finansija, sačinjava prijedlog odluke o finansijskoj konsolidaciji i/ili restrukturiranju zdravstvene ustanove, koju razmatra i usvaja nadležno izvršno tijelo vlasti. Određuju se nadležni organi uprave koji donose odluku o konsolidaciji ili rekonstrukciji za ustanove čiji su osnivači opštine, odnosno za univerzitetsko-kliničke bolnice. Rok za donošenje odluke je 60 dana od dana uredno podnesenog dokumentovanog zahtjeva.
Članom 7. definiše se da krajnji rok za provođenje postupka finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja zdravstvenih ustanova ne može biti duži od deset godina.
Član 8. određuje rok od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga zakona za pokretanje postupka finansijske konsolidacije, odnosno plaćanja dugova definisanih ovim zakonom.
III – USLOVI I NAČINI FINANSIJSKE KONSOLIDACIJE, ODNOSNO PLAĆANJA DUGOVANJA
DIO A - Po osnovu poreznog duga
Član 9. propisuje da se potraživanja povjerioca sastoje od glavnog duga s kamatama te da se kamate po osnovu glavnog duga mogu otpisati.
Član 10. definiše da je dužnik obavezan od Porezne uprave, prije pokretanja postupka finansijske konsolidacije, zatražiti detaljnu strukturu duga po javnim prihodima na dan 31.12.2021. godine.
Član 11. predviđa da se dugovanja po osnovu poreznog duga mogu izmiriti reprogramiranjem poreznog duga, jednokratnom uplatom ili preuzimanjem poreznog duga od osnivača i/ili suosnivača zdravstvenih ustanova.
Član 12. propisuje postupanje dužnika koji želi da izvrši reprogramiranje poreznog duga. Reprogramiranje poreznog duga uslovljava se redovnim plaćanjem tekućih dospjelih obaveza.
Član 13. definiše način otplate reprogramiranog poreznog duga. U skladu sa ovim članom, ustanove koje otplaćuju dug putem rata imaju definisane rokove u odnosu na ukupni iznos duga. Rokovi za otplatu duga su:
a) jedna godina za reprogramirani porezni dug u iznosu do 500.000 KM;
b) tri godine za reprogramirani porezni dug u iznosu od 500.001 KM do 1.500.000 KM;
c) pet godina za reprogramirani porezni dug u iznosu od 1.500.001 KM do 5.000.000 KM;
d) deset godina za reprogramirani porezni dug preko 5.000.000 KM.
Član 14. propisuje mogućnost izmirenja duga jednokratnom uplatom.
Član 15. predviđa mogućnost da osnivač i/ili suosnivač zdravstvene ustanove može preuzeti porezni dug.
DIO B - Po osnovu neisplaćenih plata zaposlenika
Član 16. propisuje da su dugovanja po osnovu neisplaćenih plata zaposlenicima, dugovanja usaglašena između dužnika i povjerioca, odnosno zaposlenika i poslodavca. Dugovanja se mogu izmiriti jednokratnom uplatom ili reprogramiranjem duga koji uključuje odgođeno plaćanje i plaćanje dugovanja na rate. Kamate po osnovu glavnog duga mogu se otpisati uz saglasnost povjerioca.
DIO C - Po osnovu pruženih komunalnih usluga (struja, voda, gas, grijanje), kao i ostale komunalne usluge
Članom 17. propisuje se da se finansijska konsolidacija za komunalne usluge može izvršiti reprogramiranjem duga, uključujući odgodu plaćanja i plaćanje dugovanja na rate, kao i otpisom dugovanja prema javnim privrednim društvima koja su izvršila pružanje usluga za isporučene robe (struja, voda, gas, grijanje i sl), ostale komunalne usluge zdravstvenim ustanovama, na osnovu odluke izvršnog tijela vlasti (općina, kanton, Federacija), a u čijoj je svojini javno privredno društvo.
DIO D - Po osnovu isporučenih roba neophodnih za rad zdravstvene ustanove dobavljačima roba
Član 18. uređuje finansijsku konsolidaciju u odnosu na potraživanja od dobavljača medicinskih sredstava neophodnih za rad zdravstvenih ustanova. Finansijska konsolidacija dugovanja zdravstvenih ustanova može se izvršiti reprogramiranjem dugovanja radi izmirenja pod povoljnim uslovima, uključujući odgodu plaćanja i plaćanja dugovanja na rate.
IV- POSTUPAK FINANSIJSKE KONSOLIDACIJE I RESTRUKTURIRANJA
Članom 19. definiše se šta program finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja mora sadržavati. Zdravstvene ustanove obavezne su sačiniti programe finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja u roku dvanaest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona. Program finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja donosi se na osnovu podataka iz bruto bilansa ustanove. Između ostaloga, Program mora sadržavati: cilj i svrhu provođenja finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja, mjere operativnog restrukturiranja, finansijsko stanje prema posljednjem godišnjem finansijskom izvještaju o poslovanju te revidirane finansijske izvještaje, kao i prethodnu saglasnost povjerioca za izmirenje dugovanja shodno odredbama ovog zakona. Ove programe finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja odobrava izvršno tijelo vlasti općine, kantona i Federacije, zavisno o kojoj se zdravstvenoj ustanovi radi.
Član 20. bavi se finansijskom konsolidacijom i/ili restrukturiranjem univerzitetsko-kliničkih bolnica. Predlaže se da će se finansijska konsolidacija izvršiti unutrašnjom finansijskom konsolidacijom i provođenjem drugih mjera u okviru Programa finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja. Ovaj se program zasniva na principima zabrane daljeg akumuliranja duga i gubitaka te na prioritetima trošenja. Nadležno ministarstvo daje prijedlog programa, Vlada FBIH daje saglasnost uz uslov da su univerzitetsko-kliničke bolnice imenovale organe nadzora, upravljanja i rukovođenja saglasno Zakonu o zdravstvenoj zaštiti i propisima donesenim na osnovu tog zakona. Vlada FBIH će za ove potrebe izdvojiti 125 miliona KM na teret budžeta FBiH. Predviđeno je da Klinički centar Univerziteta u Sarajevu dobije 32 miliona KM, Univerzitetski klinički centar Tuzla 30 miliona KM i Sveučilišna klinička bolnica Mostar 63 miliona KM. Dinamika isplaćivanja sredstava određuje se u skladu sa programom finansijske konsolidacije, raspoloživim sredstvima u budžetu, a najduže u naredne tri godine od dana stupanja na snagu ovog zakona. Univerzitetsko-kliničke bolnice dužne su pripremiti detaljan program utroška sredstava primljenih u skladu sa ovim članom za svaku godinu, koji na prijedlog Federalnog ministarstva zdravstva (u daljem tekstu: Ministarstvo) usvaja Vlada Federacije u skladu s propisima o budžetima u Federaciji.
Član 21. uređuje finansijsku konsolidaciju i/ili rekonstrukciju kantonalnih i općih bolnica. Za ove potrebe predlaže se da Vlada FBIH izdvoji 100 miliona KM na teret budžeta FBIH. Ova sredstva raspoređena su na sljedeći način:
-
Za kantonalne bolnice ukupno 64.500.000 KM (JU Kantonalna bolnica “Dr. Safet Mujić” Mostar 15.000.000 KM, JU Kantonalna bolnica Zenica 25.000.000 KM, JU Kantonalna bolnica “Dr. Irfan Ljubijankić” Bihać 18.000.000 KM, Kantonalna bolnica JZU Goražde 1.500.000 KM, Županijska bolnica Orašje 2.000.000 KM, Županijska bolnica “Dr. Fra Mihovil Sučić” Livno 3.000.000 KM);
-
Za opće bolnice ukupno 35.500.000 KM (JU Opća bolnica Konjic 5.000.000 KM, Opća bolnica “Dr. Mustafa Beganović“ Gračanica 3.000.000 KM, JZU Opća bolnica Sanski Most 3.500.000 KM, JU Bolnica Travnik 13.500.000 KM, Hrvatska bolnica “Dr.fra Mato Nikolić” 5.000.000 KM, JU Opća bolnica Bugojno 1.500.000 KM, JU Bolnica za plućne bolesti i TBC Travnik 1.000.000 KM, Opća bolnica Jajce 2.000.000 KM).
Sva sredstva trebaju biti isplaćena u roku od tri godine. Program finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja, kao i godišnji plan kantonalnih i općih bolnica, na prijedlog nadležnog izvršnog tijela za zdravstvo, usvaja vlada kantona, uz uslov da su kantonalne i opće bolnice imenovale organe nadzora, upravljanja i rukovođenja saglasno Zakonu o zdravstvenoj zaštiti. Kantonalne i opće bolnice dužne su nakon usvajanja Programa finansijske konsolidacije pripremiti detaljan program utroška sredstava za svaku godinu.
Član 22. određuje da nadzor nad provođenjem Programa finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja vrše upravni i nadzorni odbori zdravstvenih ustanova. Upravni odbori dostavljalu kvartalne izvještaje u roku od 30 dana od isteka perioda za koji se izvještaj dostavlja. Ovi izvještaji se u slučaju kantonalnih i općih bolnica dostavljaju nadležnom izvršnom tijelu vlasti koje je odobrilo Program, a nakon čega isti dostavlja Federalnom ministarstvu zdravstva. U slučaju univerzitetsko-kliničkih bolnica, izvještaj se dostavlja direktno Ministarstvu. Ministarstvo izvještava Vladu Federacije o realizaciji programa. Dalje, određuje se formiranje Komisije za praćenje i nadzor nad implementacijom Programa. Komisiju na prijedlog Ministarstva imenuje i razrješava Vlada Federacije na mandatni period od četiri godine s mogućnošću izbora za još jedno mandatni period.
Član 23. propisuje obavezu zdravstvenih ustanova da provode mjere za održavanje pozitivnog poslovanja i kontrolu likvidnosti.
Članom 24. određuje se da zdravstvena ustanova koja je obuhvaćena finansijskom konsolidacijom otvara poseban račun u odgovarajućoj organizaciji platnog prometa. Ovaj se račun koristi za uplaćivanje sredstava namijenjenih za finansijsku konsolidaciju iz budžeta Federacije. Zdravstvene ustanove imaju rok od osam dana od uplate da usmjere ova sredstva za izmirenje obaveza, a u skladu s Programom finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja.
Članom 25. predviđaju se uslovi zbog kojih dolazi do prekida postupka finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja.
V - FINANSIRANJE I POSTUPAK OKONČANJA FINANSIJSKE KONSOLIDACIJE I/ILI RESTRUKTURIRANJA
Član 26. definiše izvore za finansijsku konsolidaciju i/ili restrukturiranje. Također, predviđeno je da se sredstva mogu osigurati i iz sredstava ostvarenih prodajom preduzeća iz nadležnosti Agencije za privatizaciju u Federaciji Bosne i Hercegovine i kantonalnih agencija, koji su dio posebnog fonda Razvojne banke Federacije Bosne i Hercegovine.
Članovi 27. i 28. propisuju postupak okončanja finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja.
VI- KAZNENE ODREDBE
Članom 29. predviđene su novčane kazne za zdravstvene ustanove uz iznosima od 10.000 do 15.000KM u slučaju kršenja odredbi ovoga zakona.
VII- PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 30. propisuje mogućnost statusnih promjena zdravstvenih ustanova koje nakon okončanja postupka finansijske konsolidacije i/ili restrukturiranja nisu stekle uslove za redovno poslovanje. Također, propisuje se da ove statusne promjene ne podrazumijevaju privatizaciju zdravstvenih ustanova.
Član 31. definiše rokove i nadležnosti za donošenje podzakonskih akata koji su definisani ovim zakonom.
Član 32. navodi da, ako nije drugačije određeno ovim zakonom, na obligacione odnose iz ovog zakona primjenjuju se odredbe propisa kojim se uređuju obligacioni odnosi.
Član 33. definiše stupanje na snagu ovoga zakona.