Prijedlog zakona o dugu, zaduživanju i garancijama u FBiH
50%
50%
Za: 1 Protiv: 1

Da li si za ili protiv ovog prijedloga zakona?

ili Postavi pitanje i diskutuj sa parlamentarcima/kama

02.06.2025.
Preuzmite tekst zakona
Detaljnije

Predlagač:
Vlada Federacije BiH
Vrsta procedure: Hitna
Oblast zakona: Ekonomija
Status: U proceduri
Zakon bitan za EU integracije

Prijedlog ovog zakona našao se na dnevnom redu 21. redovne sjednice Predstavničkog doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, koja je zakazana za 28. maj 2025. godine.

Predlagač u razlozima za donošenje zakona navodi da se ovaj zakon treba donijeti po hitnom postupku zbog neodložne potrebe za stabilizacijom javnih finansija, povećanjem transparentnosti i efikasnosti u upravljanju dugom te usklađivanjem s međunarodnim standardima, jer bi donošenje zakona u redovnom postupku moglo imati štetne posljedice za Federaciju BiH (FBiH). 

Novi zakon omogućava brzu implementaciju mjera za jačanje finansijske discipline na svim nivoima vlasti, smanjenje rizika od nekontrolisanog rasta duga i jačanje povjerenja investitora kroz unapređenje javne kontrole i odgovornosti institucija.

Najvažnije teme vezane uz ovaj zakon
  • Ciljevi donošenja zakona

    Predlagač navodi da donošenje novog zakona o dugu, zaduživanju i garancijama ima za cilj uvođenje savremenih fiskalnih pravila i jačanje kontrole nad zaduživanjem nižih nivoa vlasti, u skladu s principima dobre međunarodne prakse. Ovaj potez je usklađen s Reformskim planom i Pismom namjere Vlade FBiH. Poseban fokus je na održavanju duga unutar granica Maastrichtskih kriterija i na usklađivanju sa standardima EU. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Ključne odredbe zakona

    Zakon definiše strategije i godišnje planove zaduživanja, propisuje limite javnog duga i izloženosti po nivoima vlasti te uvodi mehanizme kontrole i transparentnosti kroz javno objavljivanje informacija. Uređuje se proces odobravanja garancija, uključujući procjenu rizika i uvođenje Garancijskog fonda, dok se postupci zaduživanja dodatno formalizuju kroz prethodne saglasnosti nadležnih institucija. Propisuje se i obaveza vođenja evidencije i izvještavanja o dugu, kao i sprovođenje eksterne revizije svake pete godine. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Dug i zaduživanje svih nivoa vlasti u FBiH

    Zakon jasno definiše da dug svih nivoa vlasti (FBiH, kantona, gradova, općina), kao i javnih preduzeća i vanbudžetskih korisnika, predstavlja apsolutnu i bezuslovnu obavezu u skladu s ugovorima i relevantnim propisima. Ukupan dug računa se prema statističkoj metodologiji EU i obuhvata sve institucionalne jedinice, osim međusobnih obaveza među njima. Dug se može dodatno osigurati raznim instrumentima, uključujući mjenice, garancije i prihod od kapitalnih investicija, a otplata duga ima prioritet bez obzira na izvor prihoda. Svako zaduženje koje nije u skladu sa zakonom smatra se ništavnim, a svi povjerioci imaju jednak status bez obzira na vrstu ili vrijeme nastanka duga. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Način zaduživanja, ovlaštenja i godišnja ograničenja novog zaduživanja

    Zakon propisuje da se FBiH, kantoni, gradovi i općine mogu zaduživati u zemlji i inostranstvu, u domaćoj i stranoj valuti, dok vanbudžetski korisnici i javna preduzeća zaduživanje obavljaju prema svojim internim pravilima. Kratkoročno zaduživanje radi pokrića budžetskog deficita mora biti otplaćeno unutar iste fiskalne godine i ne smije prelaziti 15 posto prihoda prethodne godine. Ovlaštenja za provođenje postupaka zaduživanja imaju isključivo nadležna finansijska tijela. Godišnje zaduživanje svih nivoa vlasti i vanbudžetskih korisnika ograničeno je budžetom, a javnim zdravstvenim ustanovama i fondovima izričito je zabranjeno novo zaduživanje, osim ako nisu izvan sektora opće države po metodologiji EU. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Prethodna saglasnost za zaduživanje i izdavanje garancije

    Bez prethodne pisane saglasnosti Federalnog ministarstva finansija ne mogu se zaduživati kantoni, gradovi, općine, federalni vanbudžetski korisnici, javna preduzeća s negativnim finansijskim rezultatom i pravna lica s neizmirenim dugom uz garanciju FBiH. Isto važi i za izdavanje garancija i davanje saglasnosti unutar kantona i lokalnih zajednica. Kantonalna ministarstva finansija i gradska/općinska vijeća takođe moraju dati prethodnu saglasnost za zaduživanje svojih institucija i javnih preduzeća. Postupak i potrebna dokumentacija za davanje saglasnosti uređuju se posebnim pravilnicima nadležnih organa. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Svrha i postupak unutrašnjeg i vanjskog zaduživanja

    Unutrašnje zaduživanje FBiH, kantona, gradova i općina dozvoljeno je radi finansiranja budžetskog deficita, kapitalnih investicija, servisiranja i restrukturiranja duga te uspostavljanja rezervi likvidnosti, uz posebne odluke nadležnih vlasti koje definišu sve uslove i svrhu zaduženja. Vanjsko zaduživanje može se provoditi za slične svrhe, ali zahtijeva dodatne procedure, uključujući pregovore, saglasnosti i donošenje odluka na federalnom i lokalnom nivou. Za zaduživanje putem međunarodnih kredita ili emisijom obveznica potrebna je saglasnost Federalnog ministarstva finansija, koje koordinira s državnim institucijama. I unutrašnje i vanjsko zaduživanje moraju biti u skladu sa zakonskim propisima i prethodno odobreni kroz formalne odluke i pravilnike. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


  • Garancije javnih vlasti: prava, obaveze i procedure izdavanja

    Garancije FBiH, kantona, gradova i općina predstavljaju potencijalne obaveze koje nastaju ako dužnik ne izvrši otplatu duga, te se tada garancija pretvara u javni dug. Mogu se izdavati za kapitalne investicije ili programe finansijske sanacije, ali ne i za refinansiranje postojećih dugova kod istog povjerioca. Izdavanje garancija zahtijeva podnošenje zahtjeva s detaljnom dokumentacijom, procjenu kreditnog rizika i konačno odobrenje nadležnih organa, uključujući Parlament FBiH. Garancija stupa na snagu tek nakon ispunjenja svih zakonom propisanih uslova, a postupak važi i za niže nivoe vlasti. Fotografija: pexels.com

    0%
    Za: 0 Protiv: 0

    Ovo je jedna od najvažnijih tema
    u ovom zakonu.

    pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!


Pitaj parlamentarce
Admir Čavalić
SBiH
Zastupnik u Predstavničkom domu
Lana Prlić
SDP
Zastupnica u Predstavničkom domu
Marijan Marjanović
HDZ BiH
Zastupnik u Predstavničkom domu
Odgovori parlamentaraca
Statistika
Ukupno pitanja na zakonu: 0

Sa 41 odgovora najaktivniji parlamentarac u ovom parlamentu:
Admir Čavalić

Sa 10 pitanja najaktivniji zakon u istoj kategoriji:
Nacrt zakona o društvenom preduzetništvu FBiH