Prema predlagaču, razlog za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Sudskoj policiji Republike Srpske sadržan je u potrebi za poboljšanjem materijalnog statusa službenika Sudske policije koji su stekli pravo na ostvarivanje starosne ili invalidske penzije.
Predlagač također ističe da će ove izmjene i dopune osigurati da se izbjegnu svi propusti i poboljša efikasnost u radu Sudske policije.
Predloženim rješenjima dopunjavaju se članovi postojećeg zakonskog rješenja gdje je regulisano da se ispred riječi službenik Sudske policije dodaje riječ policijski. Imajući u vidu da u Ministarstvu unutrašnjih poslova policijske poslove obavljaju policijski službenici, u ustanovama za izvršenje krivičnih i prekršajnih sankcija poslove službe obezbjeđenja obavljaju policajci kazneno-popravnih ustanova, predlagač je mišljenja da je neophodno definisati da poslove Sudske policije obavljaju policijski službenici Sudske policije, a posebno imajući u vidu da iz samog naziva Sudska policija proističe riječ policijski, te da su službenici Sudske policije u skladu sa Zakonom o krivičnom postupku Republike Srpske ovlaštena službena lica.
Dalje, u Upravu Sudske policije dodaje se Odsjek za računovodstvo i materijalno-finansijske poslove, s obzirom na to da Sudska policija Republike Srpske ima svoj budžet i obaveze koje proističu iz Zakona o budžetskom sistemu Republike Srpske.
Zatim, reguliše se odgovornost za obavljanje administrativno-pravnih i finansijskih poslova u Upravi Sudske policije Republike Srpske na način da se propisuje da administrativno-pravne i finansijske poslove za Sudsku policiju vrše lica raspoređena na odgovarajuća radna mjesta u Inspektoratu Sudske policije i Odsjeku za računovodstvo i materijalno-finansijske poslove Uprave Sudske policije.
Osim toga, mijenja se odredba koja reguliše ispoljavanje vjerskih uvjerenja. Naime, važećim zakonom propisana je zabrana ispoljavanja vjerskih uvjerenja službenika sudske policije dok je na dužnosti. Međutim, u skladu sa članom 9. Evropske konvencije o ljudskim pravima i osnovnim slobodama, gdje je definisano da svako ima pravo na slobodu misli, savjesti i vjeroispovijesti, gdje ovo pravo uključuje i slobodu čovjeka da sam ili zajedno sa drugima javno ili privatno ispoljava vjeru ili uvjerenje molitvom, propovijedima, običajima i obredom, ova odredba je brisana.
Nadalje, dopunjava se član 37. stav 1. Zakona koji reguliše uslove za prijem lica u radni odnos, na način da se propisuje obaveza da i lice koje se prima u radni odnos kao pripravnik, mora ispunjavati pored opštih i posebnih uslova propisanih važećim Zakonom i posebne zdravstvene i psihofizičke uslove prema normama predviđenim za policijske službenike Ministarstva unutrašnjih poslova.
Dalje, propisuje se da rješenje o prijemu u radni odnos, pored predsjednika Vrhovnog suda, može donijeti i direktor Sudske policije, s obzirom na to da je u istom članu u stavu 1. važećeg Zakona propisano da o prijemu u radni odnos u Sudsku policiju odlučuje predsjednik Vrhovnog suda ili direktor Sudske policije, ako ga za to ovlasti predsjednik Vrhovnog suda, a na nacrt komisije za prijem u radni odnos.
Regulišu se i nivoi prijema lica u radni odnos u Sudsku policiju, a to mogu biti lica sa SSS – pripravnici, policijski službenici Sudske policije i službenici za administrativne poslove, te lica sa VSS – pripravnici, policijski službenici Sudske policije na rukovodnim radnim mjestima i lica za računovodstvene i materijalno-finansijske polove. Lica koja se primaju u radni odnos moraju pored opštih uslova ispunjavati i posebne uslove propisane Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta u Sudskoj policiji.
Kada su u pitanju stručni isipiti, propisuje se da pripravnik Sudske policije sa SSS stručni ispit polaže pred komisijom koju imenuje predsjednik Vrhovnog suda, a pripravnik Sudske policije sa VSS – pred Agencijom za državnu upravu Republike Srpske.
Mijenja se i član 43. Zakona, na način da se preciznije reguliše osposobljavanje pripravnika u Sudskoj policiji za vrijeme pripravničkog staža. U odnosu na ranije zakonsko rješenje, ovim članom se predviđa da se pripravnici u Sudskoj policiji osposobljavaju za obavljanje poslova kroz obuku i praktičan rad u skladu sa Pravilnikom o prijemu pripravnika i obavljanju pripravničkog staža – osnovne obuke u Sudskoj policiji. Isti član reguliše da se pripravniku u Sudskoj policiji koji se obučava za obavljanje poslova i zadataka policijskog službenika Sudske policije određuje mentor, koji je odgovoran za usmjeravanje i praćenje rada pripravnika za vrijeme trajanja pripravničkog staža – osnovne obuke.
Kada je riječ o izjednačavanju prava policijskih službenika Sudske policije sa ostalim policijskim službenicima u RS, dopunjava se član 46. stav 1. važećeg zakonskog rješenja koji reguliše izjednačavanje prava policijskih službenika Sudske policije sa pravima koja imaju policijski službenici Ministarstva unutrašnjih poslova, a koja nisu propisana u važećem Zakonu i to u pravima iz radnog odnosa, zdravstvenog, penzijskog i invalidskog osiguranja, kao i drugim pravima po osnovu rada.
Članom 16. reguliše se prekovremeni rad policijskih službenika Sudske policije i namještenika, gdje je propisano da prekovremeni rad ne može trajati više od deset časova sedmično (za razliku od dosadašnjih 20), odnosno 180 časova (za razliku od dosadašnjih 150) u toku jedne kalendarske godine, što predstavlja usklađivanje sa Zakonom o radu RS.
Nacrtom se također detaljno regulišu uslovi za kandidate za rukovodna radna mjesta, gdje je ovim članom predviđeno da kandidati za rukovodna radna mjesta moraju pored opštih uslova ispunjavati i posebne uslove propisane Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta u Sudskoj policiji. U važećem Zakonu nisu detaljno razrađeni uslovi za kandidate za rukovodna radna mjesta.
U vezi s tim, dopunjava se i član 53. stav 2. koji reguliše napredovanje policijskih službenika Sudske policije i namještenika, gdje su propisani uslovi za napredovanje kao što su postojanje slobodnog radnog mjesta, ocjena rada i radno iskustvo potrebno za napredovanje, koje je propisano Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta u Sudskoj policiji, gdje je detaljno razrađen osnov za napredovanje policijskih službenika Sudske policije i namještenika.
Članom 19. dopunjava se član 57. stav 1. Zakona na način da se propisuje pravo na naknadu u slučaju privremenog upućivanja službenika Sudske policije i namještenika na rad u drugi okružni centar Sudske policije.
Dalje, mijenja se i član 63. na način da se njime regulišu disciplinske mjere za lakše i za teže povrede radne dužnosti, gdje je propisano da se za lakše povrede radne dužnosti mogu izreći disciplinske mjere: pismena opomena i novčana kazna u iznosu do 10% osnovne mjesečne plate policijskog službenika Sudske policije ili namještenika ostvarene u mjesecu koji je prethodio izricanju disciplinske mjere, a najduže tri mjeseca, dok se za teže povrede radne dužnosti mogu izreći disciplinske mjere novčana kazna u iznosu do 20% osnovne mjesečne plate policijskog službenika Sudske policije ili namještenika, ostvarene u mjesecu koji je prethodio izricanju disciplinske mjere, a najduže tri mjeseca i prestanak radnog odnosa. Ovim se vrši usklađivanje sa Zakonom o radu RS.
Članom 23. mijenja se član 69. kojim se reguliše prestanak radnog odnosa za sve zaposlene u Sudskoj policiji, s obzirom na to da važeće zakonsko rješenje reguliše ovu oblast samo za policijske službenike Sudske policije. Također, ovim članom propisuju se uslovi za prestanak radnog odnosa penzionisanjem, kad zaposleni u Sudskoj policiji ispuni zakonom propisani uslov koji se odnosi na godine staža i starosnu dob za penzionisanje, kao i drugi uslovi pod kojim zaposlenom u Sudskoj policiji prestaje radni odnos. Tako se utvrđuje da policijskom službeniku Sudske policije prestaje radni odnos kada navrši 40 godina penzijskog staža bez obzira na godine života ili 65 godina života i najmanje 15 godina staža osiguranja, a namješteniku kada ispuni uslove za ostvarivanje prava na starosnu penziju u vezi sa godinama života i staža osiguranja ili kada navrši godine života i penzijski staž za ostvarivanje prava na starosnu penziju prema propisima kojima se uređuje oblast penzijskog i invalidskog osiguranja. Osim toga, ovaj član propisuje da se na zahtjev zaposlenog u Sudskoj policiji, u postupku prestanka radnog odnosa, radi ostvarivanja prava na starosnu penziju, poseban staž računa u dvostrukom trajanju, što predstavlja usklađivanje sa Zakonom o policiji i unutrašnjim poslovima, a u vezi sa zakonskim rješenjem iz člana 46.stav 1. Zakona o sudskoj policiji RS prema kojem se policijski službenici Sudske policije u pravima iz radnog odnosa, zdravstvenog, penzijskog i invalidskog osiguranja, kao i drugim pravima po osnovu rada, a koja nisu propisana Zakonom o Sudskoj policiji Republike Srpske, izjednačavaju sa pravima koja imaju policijski službenici MUP-a RS.
Članom 24. dodaje se naziv člana i novi član 69a. kojim se propisuje da se policijskom službeniku Sudske policije lični koeficijent za ostvarivanje prava na penziju utvrđuje na osnovu pet godišnjih plata koje su za policijskog službenika Sudske policije najpovoljnije. Ovo rješenje je također predloženo u skladu sa gore pomenutim članom 46.stav 1. Zakona o Sudskoj policiji Republike Srpske, kojim je regulisano da se policijski službenici Sudske policije u pravima iz radnog odnosa, zdravstvenog, penzijskog i invalidskog osiguranja, kao i drugim pravima po osnovu rada, a koja nisu propisana Zakonom o Sudskoj policiji, izjednačavaju sa pravima koja imaju policijski službenici MUP-a RS. U obrazloženju predloženog rješenja, navodi se da je cilj propisivanja novog načina obračuna ličnog koeficijenta sprečavanje diskriminacije između policijskih službenika MUP-a i službenika Sudske policije, obzirom na to da je Zakonom o dopuni Zakona o policiji i unutrašnjim poslovima propisano upravo da se policijskom službeniku lični koeficijent za ostvarivanje prava na penziju utvrđuje na osnovu pet godišnjih plata koje su za policijskog službenika najpovoljnije.
Predlagač ističe da su za sprovođenje ovog zakona, zbog pomenute dopune, u narednoj godini potrebna dodatna sredstva iz budžeta Republike Srpske koja će opteretiti Fond za penzijsko i invalidsko osiguranje Republike Srpske za narednu godinu u iznosu do 30.000 KM, što su, prema navodima predlagača, neznatna sredstva jer se u narednoj godini očekuje mali broj penzionisanja policijskih službenika Sudske policije (do šest lica).